25.3.2014

Veistos virittää maiseman

Kauppalehti 25.2.2014 Tiistai: Täydellinen kohtaaminen

Tekijä: Antero Toikka. 
Taiteilija ilmentää teoksissaan aikakautensa arvoja.

Kauppalehti
EVERGREENAntero Toikan (vas.) fraktaaligeometrinen teos lähtee kesäksi Oraviin. Pitkäaikainen
avustaja, metallialan ekspertti Jukka Uittamo vastaa vesileikkauksesta ja hitsauksesta


Mitä?

Antero Toikassa on monta moneksi. Vuonna 1976 debytoinut taiteilija tunnetaan nykyään niin kuvanveistäjänä kuin kuva- ja ympäristötaiteilijana. Mediajulkisuuteen hän nousi muun muassa kierrättämällä teoksiaan - sananmukaisesti.
  90-luvun alussa kiersi Helsinkiä kaksi tonnia painava punaiseksi maalattu, teräksinen Himmeli vaihtaen paikkaa parin kuukauden välein. Kiertolaisia olivat sittemin Orangerie ja Sigma.   "Eri ympäristössä ja tiloissa veistos toimii ja näyttää erilaiselta. Teos myös jäsentää tilaa ympärillään, sillä tilapäinen teos muokkaa paikan olemusta ja muuttaa hetkeksi kaupunkitilan ympärillään", Toikka muotoilee.

Toikalle tunnusomainen materiaali on teräs, myös maalattuna.   "Veistoksen on kestettävä aikaa, ja silloin on käytettävä mahdollisimman kestäviä materiaaleja."
  Vaikka Toikka käyttää hyväkseen ruostumattoman teräksen eri pintaominaisuuksia, kuten elektrolyyttistä kiillotusta, hän mieluusti maalaa teoksensa.   "Alun perin opiskelin taidemaalariksi, opiskelu Rotterdamissa suuntasi kehityksen kolmiulotteiseen suuntaan. Väri on kuitenkin aina kulkenut kuvassa mukana, ja aloin maalata veistoksiani etsiessäni ryhdikkäämpää ilmaisua", selvittää Tikkurilan kanssa yli 20 vuotta yhteistyötä tehnyt Toikka.

Käsite- ja ympäristötaiteen kuviot kokeillut taiteilija pitää itseään tätä nykyä ennen kaikkea kuvanveistäjänä, joka projektiluontoisissa teoksissaan käyttää hyväkseen uusinta tekniikkaa.   "Jo teosten mittasuhteet huomioden tarvitaan eri alojen asiantuntijoita ympäristösuunnittelijasta teräksen asiantuntijaan, jotta koko konsepti toimii. Tekninen taso on myös ajankuva, ja silloin toteutus on tehtävä parhaalla mahdollisella teknologialla."


Miksi?

Antero Toikka on tunnetuimpia tunnetuimpia julkisten taideteosten tekijöitä Suomessa. Nelostien ympäristötaideteos Kasvukäytävä on hänen tunnetuimpiaan ja samalla ajattelultaan hyvin tekijälleen tyypillinen.   "Tie kasvukäytävänä halkaisee Suomen kokonaan, teos on nelijakoinen ja kaarien leikkauspiste 23,5 astetta kallellaan, joka on myös maapallon kallistuskulma. Samalla kaarien leikkauspiste näyttää taivaalla Pohjantähden suunnan."

Oulunsalon kauppa- ja palvelukeskukseen Toikka suunnitteli standardipylvään sijaan logopylonin. "Teoksesta tuli kuin kitaran kaula, toisaalta linnun sulka tai jättiläismäinen luonnonmuoto."   Ateljeen lattialla kököttää veistos nimeltään Evergreen, joka on kesäksi menossa muutaman muun kera pikkuiseen Oravin kanavakylään Saimaalle.   "Tämän teoksen lähtökohtana on ollut luonnon geometria, fraktaaligeometria. Tämä on tietynlainen ruusuke, rei'illä suljettu ja maalattu."

Teostensa perusteemojen jälkeen Toikka linkittää yhdysvaltalaiseen maataiteeseen, ympäristötaiteeseen ja klassiseen kuvanveistoon.   "Teoksilla on merkittävä yhteys maisemaan ja arkkitehtuuriin. Käsitteelinen ajattelu taustalla vie ilmaisua aina johonkin suuntaan. Taide on mysteeri ja elämäkin on mysteeri."
___________________________________________________________________



Kuvia arkistojen kätköistä

Kasvukäytävä

Veistos sijaitsee Ohkolassa
Nelostie
Maestro pousaa 2006
Työmaapalaveri
Antero Toikka
Palaverin tulos: Paalutetaan naapurin tontti.
Talvi 2005
Veistos nousemassa paikalleen



Orangerie

Kopernikuksentie
Orangerie Kopernikuksentiellä 2007
Lehtijuttu aiheesta


Sigma

Antero Toikka
Sigma patsasteli stadikan nurkalla 2007 Metallican ärjyessä lauteilla