23.7.2014

Hanse 320 keulataso ja kaide

Hanse 320 Keulatason asennus ja kaiteen muutostyö.


Sesongista hieman uupuneena on blogaaminen jäänyt taka-alalle, mutta aineistoa syksyn hämäriin iltoihin on kyllä tullut keräiltyä. Onneksi kohta alkaa kesäloma!


Tähän veneeseen asennettiin 'kaupan keulataso ja teleskooppitikkaat'.
Tikkaiden asentaminen oli laatuaan american bolt-on, eli katkaisulaikkaa, hitsivermeitä ja uudet ruuvinreijät tarvittiin normaaliin tapaan. Keulatason asentaminen oli sujuvaa, vaikka veneen keulaboksi oli muotitermillä kuvaten haastava. Tavanomaisesti keulaboksin muodostaa veneen kyljet ja eka laipio, mutta tämän kyytiin oli lisäksi tipautettu lasikuituamme, jonka kylkiin piti tehdä isot aukot ja manusluukut keulatason takajalkojen asentamista varten.

Samaisen ammeen vuoksi tason alatukea ei voitu pultata keulaan, vaan sitä lyhennettiin reilusti ja sen alahela asennettiin keularustiin vain parikytä senttiä kansilinjan alapuolelle kierteittämällä M8 jengat rustiin. Lopuksi alatuenta vahvistettiin hitsaamalla se päistään tason runkoon ja alahelaan. Toki installaatiosta tuli samalla siistimpi, eikä alatukea voi nyt kolhia laiturinreunaa vasten banaanille.
Keulataso ja kaidetyö


Kun keulataso oli paikallaan, muokattiin siihen tiikit laiturityönä. Sitten alkoi ankkuritelineen ja kaiteiden muokkaus. Alkuperäinen ankkurilaite leikattiin keulapalasta pois ja pala kiilloitettiin uudenveroiseksi, ja siihen tehtiin ankkurin lukitusta varten hela.
Alkuperäisen kaiteen etukulmat leikattiin pois ja päälliputki jatkettiin keulatasolle asti ja 'entiset' etujalat jatkettiin uuteen päälliputkeen.
Kaideremontti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Heräsikö ajatuksia? Kirjoita kommentti, suosittele kaverillesi, JA klikkaa TYKKÄÄ !