22.2.2015

Säiliö mittatilaustyönä

Säiliö veneeseen 


Tässäpä juttunen aiheesta säiliön valmistaminen mittatilaustyönä veneeseen. 

Veneisiin tarvitaan usein mittojen mukaan valmistettuja säiliöitä käyttökelpoisten, mutta hankalan muotoisten tilojen vuoksi. Haponkestävästä teräksestä valmistetun säiliön saa asennettua vaikka wc:n seinäpaneelin taakse, tai purjeveneen keulapunkan alle kolmion malliseen tilaan.


Huoltoluukku (manusluukku) pitää olla jokaisessa säiliössä, jotta säiliön voi puhdistaa. Diesel- ja septisäiliöön riittää yksi luukku oikeaan kohtaan asennettuna, mutta vesisäiliöön huoltoluukut laitetaan usein jokaiseen laipioituun tilaan, jos säiliövettä käytetään juomavetenä. Näin säiliön pääsee puhdistamaan huolellisesti kauttaaltaan ja vesi pysyy raikkaana. Huoltoluukkuun saa asennettua mittarin anturin näppärästi.

Polttoainesäiliön letkulähdöt hitsataan säiliön kanteen, jottei letkuliitokset ole painovoimaisen paineen alla. Jos polttoainesäiliön letkulähtö on laitettava muualle kuin säiliön kanteen, tulee letkulähdön sijaan hitsata muhvi, johon asennetaan sulkuventtiili mahdollista vikatilaa varten.

Septisäiliö valmistetaan nykysäädösten mukaan imutyhjennyksellä. Toisinaan tankkiin laitetaan myös tyhjennysoptio mereen, koska tyhjentäminen jonkkaan on sallittua jossain päin tellusta ja imutyhjennystä ei ole saatavilla. Tätä optiota puntaroidessa usein mietitään kolmitieventtiilin asentamista kahden letkulähdön sijaan. Sitä ei kannata laittaa, sillä kaikki ylimääräinen mekaniikka septipuolella on turha riski tukoksille ja hajuhaitoille. Mahdollisen tukkeutumisen vuoksi septisäiliön huoltoluukku asennetaan aina sille puolelle säiliötä, missä letkulähdöt sijaitsevat. Septijärjestelmän letkuja valitessa kannattaa olla tarkkana ja pihistelemättä budjetissa. Halvat letkulaadut päästävät hajut läpi todella lyhyessä ajassa, kun taas tyyriimmät tuplakumiset teräslankavahvistetut letkut kestävät hyvin. Tässä kohtaa kannattaakin muistaa minkälaisia kustannuksia syntyy, jos letkut aikoo vetää kahteen kertaan. Hyvää letkua valmistaa esimerkiksi Vetus.
Septisäiliön letkuyhteet valmistetaan siten, ettei niiden liitoksiin kohdistu painovoimaista painetta. Jos esimerkiksi tuloputki on pohjassa, menee putki säiliön sisällä ylös asti niin, että kannen ja putkenpään väliin jää 20 mm etäisyys. Säiliön korvausilmaletku tulee asentaa lähtemään mahdollisimman pystyssä ylös päin minimihalkaisjan ollessa ø19 mm. Joskus huohotinputki voi olla myös kokoa ø25 mm.

Vesisäiliö on näistä kolmesta yksinkertaisin valmistaa, koska letkuliitosten putket menevät harvoin säiliön sisällä, ja letkulähdöt voi laittaa mihin kohtaan säiliötä hyvänsä, koska mahdollinen vuotaminen ei aiheuta vaaraa tai suurempaa haittaa.


Säiliön mallintaminen kannattaa tehdä rakentamalla jäykästä pahvista 1:1 tankkimalli, joka sopii paikalleen ja sittemmin mahtuen teräksisenä ovesta tms luukusta veneeseen sisälle.. Pahvimalliin kirjoitetaan vielä päämitat ja piirretään letkuyhteiden sijainnit ja suunnat. Helppo nakki, eikä ota montaa tuntia aikaa. Toinen vaihtoehto on mitoittaa säiliön paikka veneessä ja piirtää sen pohjalta cad-kuvat. Kumpikin vaihtoehto toimii sepän työpöydällä yhtä hyvin.


Asentamiselle ei oikeastaan ole muita rajoitteita kuin letkuvetojen aivottelu ja letkulähtöjen sijoittelu säiliöön. Säiliötä asentaessa on kuitenkin huomioitava, että ilma pääsee kiertämään säiliön ympäri. Alle tulee laittaa vaikkapa pari senttiä paksua kumiprofiilia etolasta. Huonoin tapa minkä olen nähnyt on ollut 'liimata' säiliö uretaanilla veneen runkoon. Kyseinen installaatio aiheutti poikkeuksellisen suuret pistesyöpymät ja vuotamisen. Säiliö tulee kiinnittää huolellisesti paikalleen joko ruostumattomalla rataslukkovyöllä kiristäen, tai ruuvaamalla se veneen laipioihin säiliöön suunnitelluista korvakkeista.


Materiaali

Haponkestävä ruostumaton teräs on paras vaihtoehto säiliön materiaaliksi. Se kestää oikein rakennettuna ja asennettuna vuosikymmeniä. Jossain karibian lämpimässä ja suolaisessa ilmastossa happonenkin tankki joutuu koville, jolloin se tulisi pintakäsitellä pohja- ja pintamaalein korroosion ehkäisemiseksi. Säiliön voi valmistaa myös alumiinista ja muovista, mutta etenkin septijärjestelmässä muovi ei toimi ollenkaan ja alumiini happanee pystyyn. Alumiinista valmistettu polttoainesäiliökin voi hapettua puhki varsin lyhyessä ajassa esimerkiksi pilssiin asennettuna, jos se on jatkuvasti kosteuden kanssa tekemisissä ja/kun maadoitus ei toimi.
Korroosion runtelema alumiini
Ainevahvuudesta on kadonnut toista milliä
Alumiinisäiliön pohja

Letkujen liittäminen kannattaa tehdä aina kahdella letkuklemmarilla per liitos, ja paras versio klemmarista on ruuvikiristeinen malli.

Letkuklemmari ruuvilla
Maadoittaminen on olennainen asia polttoainesäiliölle, mutta ihan hyvästä muillekin säiliöille. On nimittäin sekin nähty, kuinka naapuriveneen sähkövika aiheuttaa ongelmia laituripaikaltaan käsin, missä veneet ovat pitkiä jaksoja vierekkäin.

Alla olevassa kuvasarjassa on pari vesisäiliötä, jotka on valmistettu vanhaan puuveneeseen. Mallintaminen on tehty mitoittamalla ja piirustukset tietokoneella.
Vesisäiliö mittatilaustyönä

Vesisäiliö veneeseen

Vesitankin cad-mallinnus